تخته سه لایی چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته سه لایی، از تخته های چوبی محبوب در بین افراد فعال در زمینه های ساختمان، مبلمان و کابینت است که ویژگی های بسیار منحصر بفردی دارد. به همین دلیل لازم دانستیم تا شما را با تمام آن چیزی که باید در مورد تخته سه لایی اعم از نحوه ساخت، ویژگی ها، کاربردها، ابعاد و ضخامت آن آشنا نماییم.

تخته سه لایی که یکی از انواع تخته چندلایی یا پلای وود است، اولین نوع تولید شده تخته چندلایی به حساب می آید. تخته سه لایی یا تخته سه لا از بر روی هم قرار گرفتن سه ورق چوبی و چسباندن آنها بر روی یکدیگر تشکیل میشود. این تخته چوبی معمولا از چوب درختان سختی همچون توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته میشود تا استحکام بالایی داشته باشد.

نحوه ساختن تخته سه لا

اولین گام برای ساختن یک تخته سه لا، انتخاب چوب مناسب برای این کار است. همانطور که به آن اشاره شد، برای تولید تخته سه لا، لاجرم باید از چوب درختان سخت مانند سرو، توس، ماهون و … استفاده گردد. پس از انتخاب چوب مناسب و بریدن آن، نوبت به قرار گرفتن این چوب های بریده شده در مخزن های مخصوص بخار میرسد. این کار به جهت نرم شدن و آماده شدن تنه های چوب برای برش آسانتر صورت میگیرد.

پس از آن این تنه های نرم شده را با یک دستگاه برش به صورت طولی برش میدهند تا به صورت ورقه های چوبی درآید. برخی از این ورقه های چوبی میتواند عیب های کوچکی داشته باشند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نباشند. به همین دلیل این ورقه های چوبی را از یک اسکنر عبور میدهند تا اگر ایرادی وجود داشته باشد، مشخص گردد.

پس از آماده شدن ورقه ها، آنها را با چسب های مخصوصی به هم متصل میکنند تا به فرآیند پرس کردن برسیم. در این قسمت ورقه های آغشته به چسب وارد دستگاه پرس میشود و به ابعاد موردنظر میرسند. تا به اینجای کار، فرآیند تولید تخته سه لایی به پایان رسیده است اما برخی از تولید کنندگان برای زیبایی بیشتر محصول، از روکش برای تخته سه لا استفاده میکنند.